Sajtóközlemény
Sikeresen zárult a JÁRMŰIPARI KUTATÁS-FEJLESZTÉSI HÁLÓZAT létrehozása
„Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központ – Kutatási infrastruktúra fejlesztése Globális jelentőségű járműipari kutatás-fejlesztési központ létrehozása Magyarországon a Bay Zoltán Közhasznú Nonprofit Kft., a Neumann János Egyetem és az AVL Hungary Kft. együttműködésében” c.
GINOP-2.3.4-15-2016-00001 projekt
A projekt átfogó célja egy járműipari K+F kutatási hálózat létrehozása volt Kecskemét-Zalaegerszeg-Miskolc helyszínek bevonásával, egyúttal egy motor- és járműfejlesztési tudáscentrum felépítése volt. A projekt megvalósítása a Bay Zoltán Közhasznú Nonprofit Kft. konzorciumvezető, a Neumann János Egyetem és az AVL Hungary Kft. konzorciumtagok együttműködésével történt. A projekt a GINOP-2.3.4-15.-2016-00001 kódszámú, Európai Unió által támogatott, Széchenyi 2020 program keretében, 5,749 milliárd Ft vissza nem térítendő támogatás felhasználásával valósult meg.
A 2023 szeptemberében zárult projekt keretében végzett kutatás-fejlesztés célja volt egyrészt egy járműipari K+F kutatási hálózat létrehozása Kecskemét-Zalaegerszeg-Miskolc helyszínek bevonásával, másrészt célul tűztük ki egy motor- és járműfejlesztési tudáscentrum felépítését is. A projekt megvalósítása a Bay Zoltán Közhasznú Nonprofit Kft. mint konzorciumvezető, valamint a Neumann János Egyetem és az AVL Hungary Kft. – mint konzorciumi tagok – együttműködésével valósult meg.
A projekt egyik fontos célja a kutatóhelyek és az ipari partner közötti K+F+I együttműködés fejlesztése volt, melynek révén magasabb hozzáadott értékű, új tudományos eredmények, piacképes termékek, szolgáltatások és technológiák jönnek létre.
A közös kutatás-fejlesztési program eredményeként olyan ipari kutatásokhoz kapcsolódó technológia- és know-how fejlesztések valósulhattak meg, melyek a jövő új generációs emisszió csökkentési trendjeihez is jelentős mértékben hozzájárulhatnak. A K+F tevékenység outputja olyan korszerű járműipari- és intelligens technológiák kidolgozása és alkalmazása volt, mellyel a jármű- és gépiparban a motor és hajtásláncok működésének fejlesztésével a károsanyag kibocsátás mérséklődik, hozzájárulva ezzel a környezeti fenntarthatósághoz és a hatékony természeti erőforrás gazdálkodáshoz is.
A projekt során többek között olyan primer és szekunder emisszió csökkentési eljárásokat dolgoztunk ki, amelyek különböző jármű- és teljesítménytípusok esetében is alkalmazhatóak. A sokrétű projektben mindezek mellett foglalkoztunk ipari lézertechnológiai fejlesztésekkel, fémhabok járműipari alkalmazási lehetőségeinek kutatásával, üzemanyagcellák vizsgálatával, hajtásláncok fejlesztéséhez alkalmazható mérnöki szimulációs módszerek kidolgozásával és validálásával, illetve növényi alapanyagú bioüzemanyagok fejlesztésével is.
A projekt eredményeként önálló technológiaként üzemanyagcella és elektrolíziscella fejlesztési tudásbázis és fejlesztési központ épült fel Kecskeméten. Továbbá a program támogatásával a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya szomszédságában létrejött egy korszerű járműipari szimulátor laboratórium is (dinamikus Driver-in-the Loop szimulátorral), amely segítségével a járműtesztelési eljárások gördülékenyebbé és költséghatékonyabbá tehetők.
Összefoglalva a projekt jelentősen hozzájárult a fejlett jármű- és egyéb gépipari technológiák, valamint a fenntartható környezet ágazati prioritásokhoz, továbbá a specializált járműipari szakemberképzés megerősítéséhez is.



